تبلیغات
روانشناسی (Psychology) - آرامش فکر و ذهن

روانشناسی (Psychology)
 
شما این قدرت را دارید که زندگانی ای سرشار از عشق و رضایت بیافرینید . باربارا دی آنجلیس


گاهی اوقات پیش می آید که تلاش زیادی برای خوابیدن می کنی. به زور چشمت را روی هم فشار می دهی در رختخواب غلت می زنی، اما کارها و مسائل فردا دست از سرت برنمی دارند و درست مثل یک گردباد در مغزت می چرخند و مانع خوابت می شوند. باز هم تکرار مکررات، بحث های قدیمی که با دوستان، اطرافیان یا همکارانت داشته ای و شاید از آن ها رنجیده ای و به دل گرفته ای و حالا به جای خوابیدن، دنبال راه مقابله به مثل می گردی. با وسواسی که به شغلت داری دائم به کارهای عقب افتاده ات فکر می کنی. سرت درد می گیرد انگار دنیا دارد دور سرت می چرخد و آشفته می شوی. به خودت لعنت می فرستی که چرا نمی توانی برای لحظه ای مغزت را خاموش کنی، همه چیز را به فراموشی بسپاری و بخوابی. این شب بیداری ها شما را دچار استرس بیشتری می کند، پس برای غلبه بر این گردباد چه باید کرد؟

محققین راه های متعددی برای رهایی از نگرانی های روزانه ارائه داده اند؛ یکی از این راه ها تنظیم برنامه خواب با ساعت بیولوژیکی بدن است. ساعت بیولوژیکی بدن شما، هورمون ها، دما و نوسانات فشار خون همراه با طلوع و غروب خورشید در یک شبانه روز تنظیم می شود. وقتی شما حتی ساعت های کمی را برای خواندن کتاب، پختن کیک یا شستن لباس های بچه ها اختصاص می دهید و بیش از اندازه بیدار می مانید، در حقیقت ساعاتی از ساخت ملاتونین در بدن خود را از دست می دهید و مقدار این هورمون در بدن شما کم شده و خواب شما دچار مشکل می شود. ملاتونین هورمونی است که تنظیم خواب و بیداری را کنترل می کند. بهتر است کار های روزانه خود را طوری ترتیب دهید که مجبور نشوید از میزان خواب شبانه خود بکاهید. برای این کار می توانید صبح ساعت 6 از خواب بیدار شده و شب هنگام ساعت 10 شب به رختخواب بروید.

با این عمل حداقل خواب مورد نیاز بدن خود را تامین کرده و مغز شما نظم و ترتیب خوبی خواهد یافت. دراز کشیدن جلوی تلویزیون ممکن است راه خوبی برای استراحت به نظر برسد، ولی صحنه های عاطفی غم انگیز یا صحنه های خشن افکار شما را مغشوش کرده باعث بی خوابی، سوءهاضمه و حتی سردرد می شود. تماشای تلویزیون در صورتی ایجاد اشکال نمی کند که شاهد صحنه های زیبایی مثل جست و خیز کردن حیوانات زیبا همراه با بچه هایشان در میان علفزار و برخی صحنه های بی ضرر و آرامش بخش مانند آن باشید. در هر حال بهتر است تلویزیون را حداقل نیم ساعت پیش از خاموش کردن لامپ ها خاموش کنید. در این صورت زمان کافی برای توجه به درون خود خواهید داشت و این عمل به مغز شما کمک می کند تا در وضعیت آرامی قرار بگیرد. یکی دیگر از راه ها برای آرامش فکر شما این است که دفترچه یادداشتی را کنار تختخواب خود داشته باشید و سعی کنید هر شب مطالبی را در این دفتر یادداشت کنید که در طی روز ذهن شما را آشفته کرده و نگرانی حاصل از آن هنوز هم شما را می آزارد.




تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : محمدرضا
قالب وبلاگ